10.01.15

PÕNEVUSEST PUNGIL AMSTERDAM

Vaadates vahel taevasse, huvitas mind, mis tunne on lennata. Olen alati kartnud kõrgust ja selle hirmuga sisemuses võidelnud. Vältinud reise, mis nõuavad lendamist. Sellel aastal oli mul jõhkralt raske oktoober ja eriti november. Olin end nii välja kurnanud kooli, töö, vabatahtliku töö, erinevate projektide ja muude asjadega. Tundsin end, kui väljapigistatud sidrun. Ühel hetkel mõistsin, et ma pole õnnelik ja rahul oma eluga. Langetasin minu jaoks rasked otsused ja jätsin hüvasti mitmete inimestega. Selleks, et lõplikult väljuda sellest masendusest otsustasin, et vajan reisi. Tahtsin näha, kogeda ja avastada uusi asju. Vajasin uusi tuuli oma ellu. Nii lendasime me armsa Eveliga detsembris Amsterdami.

Minu Tallinna elukohast, lendab päevas üle kümneid lennukeid ja päris madalalt. Vahel hommikul kohvi juues mõtlesin, kuhu, miks ja milleks need inimesed lendavad. Millest nad mõtlevad ja mida tunnevad. Mis tunne on lennata? Nüüd istusin ise lennukis ja vaatasin alla ning mõtlesin hoopis maal olijatele. Keegi oli veel ilmselt tööl, keegi juba magas. Keegi luges nagu minagi. Keegi sündis, keegi suri. Mina lihtsalt põgenesin oma kurnavate murede, ületöötamise ja väsimuse eest. Lihtsalt, et korraks hingata.

See reis oli super-puper-mega-äge. Esiteks ma lendasin esmakordselt lennukiga. Mulle tohutult meeldis. Enne ära lendu pidin ära tegem mitmed eksamid ja esseed, mis tulid järjest. Stressist ja koorsmusest jäin haigeks. Magasin kõigest kolm tundi ja kohe tõttasin lennujaama lennukile. Arvasin, et tekkib mingi närvilisus, aga ei, olin vana rahu ise. Tundsin pigem kergendust. Olin kätesaamatu. Kaugel meilidest, sõnumitest, telefoni kõnedest, kurnatusest.

Päev 1

Esimesel päeval oli Amsterdamis torm. Vihma ladistas, tuul puhus. Ainult tänu rasketele kohvritele püsisime maal.  Muidu oleksime Mary Poppins`i kombel äkki minema lennanud. Esimene asi, mis kohe silma jäi, olid väga kõrged söögi hinnad.  Isegi kõige halvem pakitee oli ligi 4 eurot. Isegi kõige kasinumas pubis oli odavaim praad 8 eurot. Juhul, kui oli soovi väljas süüa, siis tuli arvestada Tallinna Vanalinna kallimate kohvikute  ja restoranide hindadega. Selle summa eest said mitte mingi kvaliteetselt fancy toidu, vaid ikka täitsa tavalise prae. Seevastu poes olid VÄGA maitsvad, odavad ja mega suured smuutid. Näiteks liitrise vaarika-banaani smuuti sain kõigest 0,96 euro eest. Appi, kui hea see oli. Iga päev ostsin sellise suure pudeli ja jõin hommikusöögiks.

Viisime asjad Eveli sõbra töö juurde (loe meie hostija) ja ise läksime Rijksmuseum`i (Riigimuuseum). Selles muuseumis võib leida kunstiteoseid erinevatest ajastatust. Paradiis minu kunstihinge jaoks. Mulle tohutult meeldis.

Tegime Eveliga natuke pulli ka. Jäljendasime maalitud inimesi ja tegime pilte. Rijks`is oli ka Van Gogh`i töid. Minu jaoks oli nii huvitav oma silmaga näha tema joonte-pintslitõmmete tehnikat. Arvestage sellega, et Rijks`i muuseum on väga suur ja seal läheb umbes 4h. Pärast pildistasime I AM AMSTERDAM skulptuuri/kirja juures ja tõtasime meie asjadele järgi.

Esimesel päeval läks mul kell katki. Olen kandnud kellasid iga päevaselt juba üle 5 aasta ja mitte kordagi pole ükski kell katki läinud. Nüüd, kui soovisin aja maha võta, läks kell katki. Sain vihjest aru. Aeg oli puhata.

Päev 2

Käisime sex`i muuseumis. Hiljem jalutasime linnas ja nautisime selle perfektse linna värvilisi tänavaid. Iga prääniku maja oli ainulaadne. Iga kanal oli omanäoline. Armusin sellesse kirju-mirjusse linna. Käisime jõuluturul. Jõime Hollandi glögi ja lõpuks proovisin ära ühe küpsetatud magustoidu. Need küpsetatud pulgad olid veidi rasvased, aga muidu väga maitsvad.

Hollandis on palju juustupoode, kus saab kohapeal kõigi juuste ka degusteerida. Minu jaoks oli väga põnev proovida erinevaid gurmee juustusid. Näiteks sain teada, et on olemas türkiisi sinine ja erkroosa juust.

Seejärel läksime päris turule. Kõigele muule tränile, mida seal müüdi, sai sealt osta üliodavalt kasutatud raamatuid. Kahjuks polnud meil piisavalt aega, et pikemalt seal peatuda. Muidu oleks mu kohver raamatutest ülekoormatud for sure. Näiteks Steve Job`si biograafia oleks sealt saanud kõigest 4,5 euro eest. Eestis maksab see 25,95 eurot allahindlusega. Ikka veel kahetsen, et ei ostnud ära.

Sain hollandi kingakeste kujulise magneti. Meie peres on traditsiooniks tuua igalt reisilt magneteid. Meie külmkapp on juba kenasti neid täis. Minu missioon oli täidetud.

Jalutasime veel selles kaunis linnas ringi ja tühjade kõhtude korina saatel otsustasime minna õhtust sööma ühte Argentina restorani. Söögikoha miljöö oli väga omapärane ja koha omanik oli tohutult sõbralik. Otsustasin mitte riskida. Tellisin kanafilee friikartuli salati ja küüslaugu kastmega. Need oli P-A-R-I-M-A-D friikartulid, mida olen ever söönud. Praegu kirjutan sellest ja ila juba tilgub. Küüslaugu kaste oli kohapeal valmistatud. Oli väga maitsev ja kvaliteetne, mitte mingi purgi möks.

Õhtul läksime välja. Amsterdamis pole klubides sellist soolist ebavõrdust sissepääsu piletite hinna osas. Maksavad kõik, nii naised, kui mehed ja maksavad palju. Alguses läksime baari. Tähendab alles õhtu lõppedes sain teada, et terve õhtu tantsisime baaris. :D See oli väga suur baar. Pooleldi oli see nagu baar ja pooleldi nagu meie Hollywood`i klubi. Kuna see oli Hollywood`i klubi suurune või suurem, siis arvasingi, et oleme klubis. See baar polnud üldse Eesti tillukeste baarikeste sarnane.

Meie uudishimu oli nii suur, et otsustasime teha visiidi ka punaste laternate tänavale. Esmakordselt nägin, kuidas tüdrukud/naised end müüvad. Suhteliselt koledad naised. Sain teada, et kui kardin on kinni, aga valgus on sisse lülitatud, siis action käib. If you know, what I mean. :D

Päev 3

Jalutasime veel rohkem, kui eelnevatel päevadel. Käisime Amsterdam`i kõige kallimas ostukeskuses, mille nimi on Magna Plaza. Juba väljast näeb see välja nagu loss. Selle sees olid võlvid ja Vana-Rooma stiilis sambad. Seal müüdi enamasti disainerite loomingut. Keset ostukeskust rippus üüratult suur ja kaunis kuusk. Võtab lausa sõnatuks.

Seejärel tegime väikese shoppingu tuuri. Käisime ka Apple`i poes. Kas teadsite, et Apple`il poe üüripinna akendel ja ustel on alati võlvid. Selleks, et rõhutada Apple`i ainulaadsust ja mingis mõttes jumalikust tehnika vallas. Katsetasime ka uut iphone 6. See tundus ebamugavalt suur. Mulle tohutult meeldis Apple`i poe modernsus ja lihtsus. Armusin lihtsalt sellesse klaasist trepi.
Õhtul tellisime õhtusöögi koju ja vaatasime filmi „Divergent“. Tahtsin juba ligi aasta seda filmi Eestis vaadata, aga kunagi polnud aega. Pidin minema Hollandisse, et seda lõpuks vaadata. Film meeldis kõigile. Soovitan soojalt. Ütleks, et parem versioon „Näljamängudest“. Muide 2015. Aastal tuleb teine osa välja. Ootan põnevusega.

Päev  4
Neljas päev oli ühtlasi meie viimane päev. Amsterdamis veedetud aeg möödus linnulennul. Viimasel päeval shoppasime. Seal on mitmeid kosmeetika poode, kus kõik kallid tooted on Eesti hindadega võrreldes 50% odavamad. Ostsin endale ja emale Elizabeth Arden`i 8 hour cream intensive daily moisturizer kaks kreemi ja veel sama seerija kiidetud salvi. Need on nii head. Ei tea, kuidas ma varem ilma nendeta hakkama sain.

Ostsin veel lauvärvipalett, mis toonide poolest meenutab väga NAKED 1 by Urban Decay. Pigment on okei, küll mitte sama, mis ehtsal NAKED 1-l. Jätkasime shoppingu tuuri. Forever 21-st sain endale statement kaelakee ja valge-tumesinise triibulise kardigani. Tundide viisi jalutasime veel mööda poode, aga enam mulle midagi väga silma ei jäänud.
Eveli palvel käisime ühes hubases öko kohvikus. Kahjuks toit mulle ei maitsenud, sest ma pole üldse taimetoitlane ja väljusin sealt kõhuvaluga. Muidu koht oli tõesti armas ja Eveli oli sellest vaimustuses. Sain teada, et hollandlased nimetavad latte kohvi, vale kohviks, sest selles on rohkem piima, kui kohvi.
Möödusime ühest kanalist ja nägime kuidas seda puhastatakse. Kanalitesse kukub tohutult palju jalgrattaid. Kraana taoline masin/paat otsib neid jalgrattaid ja siis tõstab suurele paadile hunnikusse. Paadil oli ligi 40 jalgrattast silma järgi. Kogu nende liiklus on tegelikult jalgratturite keskne. Teisisõnu enim õigusi on jalgratturil, siis autojuht ja alles seejärel jalakäial. Eestis on jalgratturid pigem need viimased.

Nii saigi meie uutest kohtadest, inimestest, emotsioonidest ja esimestest kordadest pungil reis läbi. Tundsin kuidas mu sisemus ei tahtnud üldse Eestisse tagasi lennata. Loodan, et millalgi õnnestub mul veel seda linna külastada. Tänu sellele reisile sain tagasi osa oma energilisusest. Mis põhiline minus tärkas suur reisimise himu. Planeerin juba uusi reise ja ootan ärevusega.

Veel kord aitäh meie võõrustajatele ja Evelile, kes suutis mind neli päeva välja kannatada. :)

Olge tublid!

1. Olin vahetusõpilane Hollandis (kuigi ei resideerunud pealinnas) ja käisin ka mitmeid kordi pealinnas Amsterdamis - kordagi ei pidanud pettuma. Oli põnev lugeda, kuigi õige kirjapilt muuseumil peaks olema Rijksmuseum (Riigimuuseum) :)

Tervitused,
    Brita
    Http://britasiimon.blogspot.com/

VastaKustuta
    Vastused
    1. Oh nii lahe. Kui aega leiad, siis kirjuta oma vahetusõpilase kogemusest. Oleks huvitav lugeda. Mis sulle kõige rohkem Amsterdamis meeldis? Aitäh paranduse eest. Muutsin tekstis ka. :)